“Hogyan adjuk el a mediációt?”

Összefoglaló
Immár harmadik alkalommal került megrendezésre az OME tematikus találkozója, melynek témája:
a mediációs szakma ismertebbé tételének lehetőségei, a mediáció
„eladhatósága”, a szakma marketing érzékenyítése.

A PROGRAM moderátora: Gulyás Erika, újságíró volt és három gondolatindítót hallottunk a fenti téma kapcsán:
1. Mediáció – mint közismert szakma, Mediátor – mint entitás, Ügyfél – mint haszonélvező.
Előadó: Honfi Monika, közgazdász, mediátor
2. Piacra lépés mediációval, piacbővítés lehetőségei
Előadó: Nyári Attila, közgazdász, marketingkommunikációs szakértő
3. Közvetett marketing kapcsolatok.
Előadó: dr. Krémer András, az OME alelnöke

A találkozó formáját tekintve rendhagyó volt, hiszen mindhárom előadó olyan kérdéseket vetett fel, melyhez a jelenlévők szívesen csatlakoztak, így a hozzászólások, kérdések és válaszok nem az előadások után, hanem folyamatosan közben hangzottak el, lehetővé téve a konstruktív vitát és ezáltal az előrehaladást a mediáció ismerté tételében.

  1. Mit tudunk tenni annak érdekében, hogy a mediáció közismert legyen?
    Megállapodtunk abban, hogy a legfontosabb, hogy a közbeszédben elterjedjen. Ahhoz, hogy ezt a szolgáltatást az ügyfelek igénybe tudják / akarják venni, tudniuk / ismerniük kell, hogy
     mi a mediáció,
     ki a mediátor,
     mikor érdemes. mely esetekben mediátorhoz fordulni,
     hogyan zajlik egy folyamat,
    azaz a szakma alapjait kell először bemutatnunk.
  2. Hogyan tegyük mindezt?
     Média kampánnyal (cikkek, PR-film, elismert emberek ajánlásai),
     Mutassuk be egy-egy eljárás eredményét, jó gyakorlatokat.
     Egységes „mediátori arculat” kialakításával,
     Minőségbiztosítással,
     Közös Etikai Kódex megszerkesztésével, elfogadásával,
     Személyes sajtókapcsolatok kialakításával és fenntartásával,
     Társszakmák ajánlásával,
     Intézményi (oktatási, egészségügyi, munkaügyi, kamarai stb.) tereléssel,
     Érjük el, hogy az állam ajánlással, jogszabályi környezettel, és megfelelő forrással támogassa a mediáció közismertté tételét.
  3. Mit tehetünk mi mediátorok a saját közösségünkön belül?
     Alakítsunk ki egy közös fogalmat, gondoljuk ugyanazt a mediáció fogalmáról és eszerint közvetítsük azt!
     Tegyünk azért, hogy az Igazságügyi Minisztérium honlapján megtalálható Közvetítői névjegyzék rendszerezett, aktuális legyen!
     Legyen ez egy minősített szakma! Legyünk hitelesek!
     A törvény által előírt kötelező képzésen kívül legyen igényünk önmagunk folyamatos képzésére (személyes és szakmai kompetenciák, frissített jogszabály ismeret stb.)!
     Vegyünk részt co-mediációban, esetmegbeszéléseken!
     Vállaljunk pro bono közvetítést, melynek összefogását egy külön csoport kezelje!
     Teremtsünk kapcsolatot komplementer szolgáltatókkal!
     Járjunk elől saját példamutatással, alkalmazzuk a mediációt egyfajta életformaként is!
     Alakítsunk ki munkacsoportokat a mediáció sokszínűségének fennmaradása és a szakmai tudás megőrzése érdekében!
     Gondoljuk át kik azok a személyek, melyek azok az intézmények, akik ajánlására számíthatunk!
     Mutassuk meg, hogy a konstruktív konfliktus hasznos és a megoldáskeresés is!
  4. Hogyan találnak ránk leendő ügyfeleink?
     Ügyfeleink megoldást keresnek konfliktusaikra, tehát a megoldásra kínáljunk alternatívát,
     Mutassuk meg a mediáció előnyeit (idő, – és költséghatékonyságát stb.),
     Ismertessük az eljárást, milyen esetekben alkalmazható,
     Legyen egyértelmű, hogy hol húzódnak a mediáció határai,
     Lássuk az edukáció fontosságát, tanítsuk leendő ügyfeleinket pl. ismertető előadások formájában is.
     Nagyon fontos! Legyen az IM honlapján található lista fogyasztóbarát, több változóra kereshető, aktuális, egységes szakterületek szerinti!

Összegezve válaszokat kerestünk a MIT – KINEK – KI ÁLTAL – HOGYAN kérdésére. A fantasztikusan aktív hallgatói részvétellel lezajlott tematikus délután sok ötletet, javaslatot, és konkrét, azonnal alkalmazható cselekvési lehetőségeket hozott. Mindannyiunk számára megállapítást nyert, hogy a mediátori szakma képviselői változatos szakmai tudással, készséggel, képességekkel vérteződtek fel eddigi munkájuk, életük során, mely nagyon jó kiinduló pontja annak, hogy közösen ismertté tegyük a MEDIÁCIÓ-t.
Köszönjük mindenkinek a részvételt!